OGŁOSZENIE - INNOWACJA PEDAGOGICZNA - KODOWANIE
ZacznijMY przygodę z kodowaniem
Zabawy z kodowaniem są pełne radości, otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci. Zachęcają je do działań grupowych, dzięki czemu już kilkulatkowie rozwijają się społecznie.
W nowej podstawie programowej kodowanie odgrywa istotną rolę. Głównym założeniem jest to, aby już najmłodsi rozpoczęli naukę tworzenia poleceń i sekwencji obrazkowych. MEN w rozporządzeniu dotyczącym nowej podstawy programowej oświadcza między innymi, że “szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym programowania (…)” oraz, że “przygotowując uczniów do myślenia abstrakcyjnego w przyszłości i rozwiązywania problemów, w tym programowania, nauczyciel wykorzystuje treści wszystkich edukacji.”
Programując dzieci uczą się:
- eksperymentowania poprzez swobodne poszukiwanie rozwiązań,
- kreatywności i pomysłowości – rozwijając swoją wyobraźnię,
- krytycznego podejścia do efektów pracy, dążąc do ich nieustannego udoskonalania,
- wytrwałości i cierpliwości, czekając na efekty własnej pracy, jednocześnie rozumiejąc konieczność wkładania w nią wysiłku,
- współpracy,
- rozwiązywanie problemów,
- zadawanie odpowiednich pytań,
- zbierania i porządkowania danych, określając ich rzetelność i wiarygodność,
- abstrahowania i tworzenia modeli poprzez usuwanie zbędnych informacji,
- tworzenia algorytmów – sekwencji, powtarzalności procedur i czynności,
- wykrywania i diagnozowania błędów,
- formułowania zrozumiałych komunikatów,
- określania priorytetów i wyciągania wniosków przez rozpoznawanie błędów logicznych.
WIĘCEJ INSPIRACJI:
TERAZ MY. Kto pomoże?
Małgorzata Ira